Το py4hs ήταν ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα για εκπαιδευτικούς πληροφορικής. Ξεκίνησε τον Σεπτέμριο του 2016 και είχε διάρκεια 7 μηνών. Υλοποιήθηκε από το Εργαστήριο TUC/MUSIC του Πολυτεχνείου Κρήτης, με την υποστήριξη της Google, στα πλαίσια του προγράμματος CS4HS. Είχαμε την τιμή και τη χαρά να συμμετέχουμε στην ομάδα υλοποίησης του py4hs ως επιμορφωτές.
Το πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό για τους συμμετέχοντες. Εργαζόμενοι σε ομάδες, βασίστηκαν στις pythonies για να εξοικειωθούν με την python, έλυσαν ασκήσεις, δημιούργησαν το δικό τους εκπαιδευτικό υλικό (προγραμματιστικές ασκήσεις, φύλλα εργασίας), παρείχαν ανατροφοδότηση για τη δουλειά των συναδέλφων τους και στη δεύτερη φάση συνεργάστηκαν ακόμα πιο στενά για να υλοποιήσουν διαφόρων μορφών code clubs στις περιοχές όπου εργάζονται. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες για τους στόχους και τη δομή του py4hs στην πρόσκληση, καθώς και στη δική μας σχετική ανάρτηση.
Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν στο τέλος ένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησης που περιείχε και ανοιχτές ερωτήσεις. Σταχυολογήσαμε μερικές από τις απαντήσεις τους που μεταφέρουν μια εικόνα για το κλίμα συνεργασίας που επικράτησε στις ομάδες, την ενέργεια των Code Clubs και την συνεισφορά των ολοκληρωμένων προγραμματιστικών παραδειγμάτων στην ανανέωση του διδακτικών εργαλείων μας.
Βασικοί προσωπικοί μου στόχοι υπήρξαν οι καταγεγραμμένοι δύο πρώτοι άξονες του προγράμματος, δηλαδή α) η εξοικείωση με την python και β) η επαφή με την χρήση αυτοτελών παραδειγμάτων. Οι στόχοι αυτοί ικανοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Από την δεύτερη φάση του προγράμματος (που δεν συμπεριλαμβανόταν στους ατομικούς μου στόχους), αποκόμισα την θετική εμπειρία της συμμετοχής στην κοινότητα πρακτικής (codeclub), η οποία ξεπέρασε κατά πολύ τις αρχικές μου προσδοκίες λόγω της ένθερμης ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών, και της εμφανούς παιδαγωγικής του αξίας.
Προσωπικός στόχος ήταν η γνωριμία με τη γλώσσα Python. Ικανοποιήθηκε με το παραπάνω. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεπέρασε σε μεγάλο βαθμό τις προσδοκίες μου σε πολλά επίπεδα. Ανανέωσε το ενδιαφέρον για τη δουλειά μου, μου έδωσε νέες ιδέες εφαρμογής στην τάξη και βελτίωσε τον τρόπο που προετοιμάζω πλέον το εκπαιδευτικό υλικό.
Τα δυνατά σημεία του προγράμματος ήταν η διάθεση προσφοράς απο πλευράς συντονιστών, η δημιουργία ενός κλίματος κοινοκτημοσύνης και αλληλοϋποστήριξης με παράλληλη υποστήριξη σε όσο το δυνατόν περισσότερα θέματα και απο πλευράς εκπαιδευομένων το κλίμα συναδελφικότητας και συνεργασίας που δημιουργήθηκε μέσω των ομάδων, κυρίως όσων είχαν δια ζώσης επαφές και υλοποίησαν αντίστοιχα δια ζώσης Code clubs. Η εμπειρία για τη δική μου ομάδα ήταν εντυπωσιακή και πολύ θετικότερη του αναμενόμενου.
Γενικά αυτό που αποκόμισα ήταν πολύ θετικό. Μάλιστα μετά το code club οι μαθητές στο σχολείο ζήτησαν να συνεχίσουμε την Python. Έτσι επέλεξα στο μάθημα Project την εκμάθηση της Python, όπου μπόρεσαν να συμμετάσχουν και άλλοι μαθητές από το σχολείο και είναι εντυπωσιακό ότι δείχνουν όλοι τρομερό ενδιαφέρον. Σας ευχαριστούμε πολύ!
Ήμουν τυχερή γιατί βρέθηκα με άξιες συναδέλφους, με γνώσεις, μεράκι και όρεξη. Τον πρώτο καιρό με «νύχια και με δόντια» κρατήθηκα να μην τα παρατήσω. Πιστεύω κάτι μου έμεινε… Αυτό που πραγματικά απόλαυσα ήταν το Code Club. Ειλικρινά αν του χρόνου ξαναγινόταν, είμαι σίγουρη ότι θα συμμετείχα και σίγουρα θα υπήρχε συμμετοχή από τα παιδιά. Οι μαθητές που ήρθαν στις συναντήσεις, έρχονταν με πολύ κέφι και ιδέες. Κλείνοντας θέλω να αναφέρω ένα περιστατικό: μαθητής με υψηλό πυρετό, ο οποίος ήταν άρρωστος και έλειπε από το σχολείο μια βδομάδα, ήρθε στο code club και δεν έχασε συνάντηση. Πιστεύω ότι προσφέραμε προσανατολισμό στους συμμετέχοντες μαθητές.
Δυνατά και χρήσιμα στοιχεία: Η καινοτομία των δραστηριοτήτων. Δεν ακολουθείται το συμβατικό πλαίσιο διδασκαλίας. Μου έδωσε ιδέες για την ανάπτυξη και του δικού μου υλικού. Η επικοινωνία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς καθώς και η επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους διοργανωτές.
Φυσικά, οι συμμετέχοντες εντόπισαν και αδυναμίες στο πρόγραμμα, στοιχεία που δεν ανταποκρίνονταν στις προσδοκίες που είχαν όταν ξεκίνησαν και διαδικασίες που θεώρησαν ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν. Αυτό είναι αναμενόμενο και η ανατροφοδότηση που λάβαμε ήταν πολύτιμη.
Όμως αυτό που είναι το σημαντικότερο, είναι ότι οι συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα αισθάνονται ότι κάτι τους προσέφερε. Στο ερωτηματολόγιο αξιολόγησης, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν όσα έμαθαν και πως θα έχουν καλύτερη απόδοση στις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις.
Είμαστε πολύ χαρούμενοι με το αποτέλεσμα, και οι συμμετέχοντες έχουν κάθε λόγο να είναι περήφανοι. Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία απο την οποία αποκομίσαμε πάρα πολλά θετικά στοιχεία.